Apa yang dicari dalam hidup

Assalamualaikum wbt .  Alhamdulilah  still  bernafas  lagi  pagi  ni .  Buka-buka  je  mata ,  mulalah  aktiviti - aktiviti  yang  aku  jalani  seharian  sebagai  hamba  dan  " manusia ".  Actually ,  jemu  juga  hari - hari  buat  perkara  yang  sama .  Tapi  nak  buat  macam  mana  kan ?  Dah  nama  pun  rutin  harian .  Suka  atau  tak  kena  buat  juga .



Dulu  semasa   masih  kecil. Aku  fikir  hidup  ini  mudah. Dengan  teruja  tak  sabar  ingin  cepat  dewasa. Kini,  apabila  dewasa.  Aku  rindu  gelak  dan  tawa  satu  ketika  aku  bergelar  kanak-kanak  dulu.  Rindu,  ya  aku  rindu.

Dah  besar  panjang  macam  sekarang  ni .  Macam - macam  perkara  kena  fikir .  Banyak  masalah  yang  aku  kena  selesaikan .  Banyak  juga  dugaan  yang  Allah  berikan  untuk  menguji  dan  seterusnya  dapat   memberi  pengalaman  buat  aku .  Setiap  perkara  yang  orang  lain  kena  buat  aku  pun  mesti  kena  buat. Sekarang  aku  dah  faham .  Apa  itu  istilah ,  "MASALAH" ,  "DUGAAN" ,  "TABAH" ,  "TANGGUNGJAWAB" , "BERSYUKUR"  " DUIT"  dan  banyak  lagi . 

Orang  nampak  kita  riang.  Orang  tak  tau  apa  atas  bahu  kita  sandang.

Entahlah ,  apabila  difikirkan  semula .  Memang  hidup  ini  terlalu  singkat .  Apabila  diimbas  kembali ,  sejak  seseorang  anak  adam  itu  lahir  hingga  ke  saat  dia  hembuskan  nafas  terakhir .  Sememangnya  dia  akan  melalui  berjuta  pengalaman  untuk  menguji   dan  mematangkan  dia .  Bagi  pendapat  dan  pemikiran  aku,  setiap  kejadian  yang  Allah  SWT  jadikan  bukannya  suratan  atau  kebetulan .  Tetapi  memang  tersurat  dan  bersebab .  Ya ,  memang  bersebab .


Sebenarnya ,  adakalanya  aku  rasa  macam  makin  dewasa  makin  hilang  keseronokan  hidup .  Dah  kurang  dah  "rasa"  nak  buat  apa  yang  aku  suka , dah  malu  dah  nak  terkinja-kinja  dengan  kawan-kawan  macam  waktu  remaja  dulu  tu ,  dah  malas  nak  bercintan-cintun ,  dan  banyak  lagi .   Setiap  perkara  yang  aku  nak  dan  mesti  kena  buat sekarang  lansung  tak  mendatangkan  keseronokan  pun . Seperti ,  kena  fikir  nak  cari  duit  sendiri ,  kena  belajar  selesaikan  masalah  sendiri ,  kadang-kadang  kena  buat  sesuatu  perkerjaan  secara  sendirian ,  dan  part  yang  paling  sedih  adakalanya , satu  per satu  orang  yang  aku  sayang  pergi  menyahut  seruan  Ilahi  atau  pergi  tinggalkan  aku .

Aku  tau  Allah  tak  biar  aku  lemah  dan  sepi.  Allah  hadirkan  beberapa  hambaNya  untuk  temani  aku  sehingga  sampai  waktu  DIA  ingin  panggil  aku  kembali  kepadaNYA.





Apabila  setiap  hari  perlu  dan  wajib  buat  perkara  yang  sama .  Adakalanya  aku  tertanya  juga .  Sampai  bila  dan  apa  sebenarnya  yang  dicari  dalam  hidup  ni .  Waktu  tu  aku  tersedar ,  hidup  dan  kejadian  seseorang  hamba  tu  bertujuan  dan  bersebab .  Sebab  yang  satu .  Sememangnya  status  aku  bergelar  hamba  memang  layak  diuji.  Diberi  dugaan  sehinggalah  sampai  satu  waktu  aku  kembali  kepadaNYA .  Waktu  itu ,  ya  saat  itu  aku  akan  berhenti  buat  semua  perkara  yang  aku  "tak  suka".  Waktu  tu  aku  cuma  perlu  bersedia  "menanggung"  semua  perkara  yang  aku  dah  buat  dari  akil  baligh  sampai  hujung  usia . TERSEDAK , aku  memang  banyak  dosa .

********
Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sakit dibahagian vagina semasa hamil

Kad jemputan perkahwinan simple

Sijil SKM hilang