Itu rezeki buat dia

Assalamualaikum wbt .  CEMBURU .  Pernah  tak  korang  rasa  cemburu ?  JANGAN  fikir  cemburu  dekat  pakwe / makwe  je .  Contoh ,  cemburu  tengok  kebahagiaan  atau  kesenangan  orang  lain .  Sebenarnya ,  cemburu  boleh  dikategorikan  sebagai  dua  kategori .  Iaitu ,  cemburu  untuk  kebaikan  atau  keburukan .


Cemburu  ni  ada  kebaikan  dan  keburukan  juga .  Eh ,  cemburu  pun  baik  ke ?  Iya ,  cemburu  pun  ada  kebaikannya . 

 Contoh :
  • CEMBURU  bila  tengok  orang  berjaya .  So ,  jadikan  kejayaan  orang  tu  sebagai  inspirasi  buat  kita .
  • CEMBURU  apabila  tengok  orang  lain  cantik / handsome .  Berusaha  untuk  jadikan  diri  secantik / handsome  jugak .  Ingat ,  cantik / kacak  dalam  erti  sebenar  bukan  sekadar  luaran .  Tetapi   dari  dalaman  juga .
  • Rasa  macam  CEMBURU  tengok  kawan - kawan  lain  beli  kereta  besar / rumah  besar , dll .  So,  tunggu  apa  lagi .  Berusaha  untuk  kesenangan  diri  sendiri .
  • Apabila  tengok  kawan - kawan  lain  bahagia  dengan  suami / isteri  masing - masing . Then ada  family  sendiri .  Berusaha  dan  sentiasa  berdoa  pada  ALLAH  SWT . Jangan  bersedih  atau  berputus  asa .  Jodoh  itu  ada .  Cuma  lambat  atau  cepat .
  • Rasa  CEMBURU  sangat  bila  pasangan  bermesra  dengan  orang  lain .  So  tunggu  apa lagi .  Tembak  dengan  M16 .  ** Okeh  ini  GURAU



Ni  pula  cemburu  yang  cuma  akan  memberi  keburukan  kepada  hati  sendiri .  Sebab  apa  hati ? Perasaan  iri  hati  dan  dengki  takkan  wujud  jika  hati  kita  REDHA .

Contoh:

  • Bila  tengok  orang  lain  senang ,  rasa  macam  CEMBURU  sangat .  Asyik  fikir  cara  nak  menjatuhkan  je .
  • Bila  orang  cantik / kacak ,  rasa  CEMBURU  sebab  ramai  kawan  dan  orang  suka . Mulalah  mengaibkan  orang  di belakang .
  • CEMBURU  kepada  pasangan .  Pasangan  nak  berkawan  dengan  girl / boy  lain  pun  tak  boleh . Control ,  merajuk  dan  bergaduh .  Ingat ,  kerana  cemburu  cinta  boleh  melayang . ** pandai - pandai  la  control  hati  tu 
  •  Kawan - kawan  dah  ramai  ni  berumahtangga  dan  beranak-pinak .  Kita  ni  je ,  belum  lagi .  CEMBURU  punya  hal ,  sanggup  buat  kerja  khurafat  semata - mata  nak  menghancurkan  hubungan  orang  lain . ** dosa  besar weh

Ingat ,  cemburu  boleh  mempengaruhi  kehidupan  kita . Cemburu  yang  terlampau  bermaksud  kita  tidak  gembira  pada  nikmat  yang  ALLAH  SWT  berikan  kepada  hamba-Nya.  Antara  kesannya adalah :

  •  Jiwa  jadi  tak  tenang
  • Sifat  dengki  dapat  menghapuskan  amalan  kebajikan
  • Perasaan  benci  dan  resah  yang  membuak - buak  bertandang  di hati . Di mana  syaitan berperanan  mencipta  permusuhan .
  • Sanggup  melakukan  kerja - kerja  khurafat  dan  syirik .

Jangan  ingat  cemburu  ni  perkara  kecil .  Adakalanya  seseorang  tu  boleh  BERJAYA  atau  KECUNDANG  sebab  pengaruh  emosi  cemburu .  Cemburu  yang  berapi - api  boleh  jadikan  semangat  berkobar - kobar  untuk  menjadi  seorang  yang   berjaya .  ATAU ,  cemburu  yang  membara - bara  boleh  jadikan  syaitan  sebagai  tunjak  utama  dalam  menghancurkan  atau  mendapatkan  sesuatu .


Saat hati sakit melihat kebahagiaan orang lain. Pegang dada dan berkata, "Itu rezeki buat dia". 

InsyaAllah  hati  akan  dengar  dan  ikhlas  untuk  menjadi  REDHA.  *Senyum*


Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sakit dibahagian vagina semasa hamil

Kad jemputan perkahwinan simple

Sijil SKM hilang