Kisah dekat warung nasi lemak

Assalamualaikum wbt.  Hmmmmm... Aku  tak  pasti  macam  mana  nak  mula.  Tapi  yang  pasti,  aku  telah  lakukan  satu  kesilapan  yang  tak  disengajakan.  Sumpah!  Tak  sengaja  dan  tanpa  sedar  aku  telah  mengaibkan  orang  dan  menambah  luka  di  hati  orang  tu.





Kisah  bermula ..  Sebelum  pergi  kerja,  aku  selalu  akan  beli  sarapan  kat  makcik  yang  jual  nasi  lemak  dekat  simpang  depan  rumah  aku  tu.  Kira  makcik  ni  orang  kampung  aku  la.  Pagi  tu,  masa  aku  singgah  untuk  beli  nasi  lemak,  aku  terserempak  dengan  kawan  aku.  Kebetulan  dia  dengan  mak  dia.  Dipendekkan  cerita,  kawan  aku  ni  dah  bertunang.  Seperti  kebiasaan,  bila  jumpa  dia  mesti  la  aku  akan  riuh  dan  bertegur  sapa  dengan  dia.


Aku :  wei,  lama  tak  nampak  hang.  Hang  kerja  mana  la?


Kawan :  Aku  ada  ja.  Aku kerja  kilang M****


Aku :  Oo. Kerja  ok  ka?


Kawan :  emmmm.. kerja  macam  biasa  la.  Hang  macam   mana?  Kerja  ok  ka?


Aku :  Alhamdulilah,  aku  macam  tu  la.  Kerja  kat  tempat  tu  lagi.  Wei,  bila  ang  nak  kenduri.


Kawan :  emmmmmmm... ..........


Aku :  Hang  dah  bertunangkan?


Kawan :  (Tak  mengendahkan  soalan  aku) ..


Aku  tak  pasti  samaada  dia  dengar  atau  tak  soalan  aku.  Tapi  yang  aku  pasti,  wajah  dia  dan  mak  dia  sama-sama  berubah.  Dia  terus  berlalu  tanpa  memandang  aku  atau  mengucapkan  selamat  tinggal  kepada  aku.  Beberapa  hari  selepas  tu,  aku  terserempak  dengan  sepupu  kawan  aku  ni.  Dan  aku  ceritakan  apa  yang  terjadi  hari  tu.  Aku  diberitahu  yang  kawan  aku  ni  sebenarnya  dah  putus  tunang.  Patutlah,  air  muka  kawan  aku  tu  berubah.  MasyaAllah,  aku  lansung  tak  tahu  tentang  berita  tu,  lansung  tak  tahu!  Tanpa  sedar,  aku  dah  pun  mengaibkan  dia  dihadapan  orang.


Sejak  hari  tu  sehinggalah  ke  hari  ini,  dia  lansung  tidak  memandang  atau  bertegur  sapa  dengan  aku.  Kalau  terserempak  pun,  dia  akan  berpura-pura  tak  nampak  aku.  Ada  juga  beberapa  kali,  aku  cuba  senyum  dan  tegur  dia  tapi,  dia  memandang  dingin.




Nota :  Kepada  kawan,  kalau  hang  baca  post  ni,  aku  nak  mintak  maaf  sangat-sangat.  Aku  taktau  lansung  hal  tu.  Aku  tau,  hang  pun  faham  aku  bagaimana  kan?  Aku  takkan  sesekali  tanya  soalan  yang  sensitif.  Aku  mintak  maaf.

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sakit dibahagian vagina semasa hamil

Kad jemputan perkahwinan simple

Sijil SKM hilang