Agama apa yang dipilih?

 Assalamualaikum

Orang kata sharing is caring. So, why not aku sharing something yang tengah terawang-awang dalam fikiran ni kan. Yeahhh why not! Ok, sekarang ni aku tengok cara mengenakan hijab ada berbagai-bagai cara. Lilit kot tu, lilit kot ni last-last terbelit. Erkkk.

Ala, aku pun sama la. Kadang rajin jugak tengok tutorial kat youtube tu dan try gayakannya. Btw, bukan nak cakap pasal cara aku mengenakan hijab whatever. Sebenarnya ada kena mengena juga. See, berbelit-belit dah ayat aku.

Aku cuma nak cakap, setiap agama di dunia ni mempunyai style berhijab yang TERTENTU. Maksud aku? Nah korang tengok sendiri!



Ada yang cakap, nak gayakan macam mana pun takpe. Janji kau tutup dengan sempurna. Nak bergaya pun bergaya jugak, tapi sekarang kau lihat agama mana cara kau berhijab!

Lagi satu trend sekarang, jenis ala-ala bonggol unta. Sungguh tak berkenan sungguh. Sometime bila terlalu tinggi sanggul tu, semacam lucu pun ada, ok!



  Rasulullah Shallallahu ’Alaihi Wa ‘Ala Alihi Wa Sallam bersabda”

“Ada dua golongan penduduk neraka yang belum aku melihat keduanya,

1.      Kaum yang membawa cemeti seperti ekor sapi untuk mencambuk manusia [maksudnya penguasa yang dzalim],

2.      dan perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang, cenderung kepada kemaksiatan dan membuat orang lain juga cenderung kepada kemaksiatan. Kepala-kepala mereka seperti punuk-punuk unta yang berlenggak-lenggok. Mereka tidak masuk surga dan tidak mencium bau wanginya. Padahal bau wangi surga itu tercium dari jarak perjalanan sekian dan sekian waktu [jarak jauh sekali]”.

(HR. Muslim dan yang lain)

 Sekarang mari kita sama-sama semak. Cara kita bertudung yang kononnya up to date tuuuuu menyerupai agama apa dan terjamin ke kita menetapi syariat yang digariskan? Tepuk dada tanya iman. Ehemmm3 terbatuk. Aku pun berhijab belum sempurna. Doakan aku yaaaa!
Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sakit dibahagian vagina semasa hamil

Kad jemputan perkahwinan simple

Sijil SKM hilang